Ha sikerült betartanod, akkor egy hatalmas gratuláció jár Neked, ugyanis a többségnek ez többnyire nem sikerül.

Miért nem sikerül?

„Minden fogadalom hadüzenet a természetnek, mert a fogadalom olyan lánc, amely állandóan csörög, és emlékezteti viselőjét, hogy nem szabad ember.” /Mark Twain/

Szilveszter este közeledvén eszedbe jutnak azon dolgaid, amelyeket már régóta próbálsz megoldani, de még nem sikerült. Lehet, hogy fogyni szeretnél, nyelvet tanulni, leszokni valamiről vagy csak másként viselkedni a szeretteiddel. Bármit megfogadhatsz, és semmi baj azzal, hogy egy jeles napot választasz kiindulópontul. Elárulom, hogy én is belekezdek egy új dologba január 2-án, de nem azért, mert egy újévet kezdünk, hanem azért, mert most érett meg rá a helyzet.

Ez a Mark Twain idézet elég jól rámutat arra, hogy a fogadalom egy olyan nyűg, amit nehéz betartani. A statisztikák szerint a fogadalmak 60-70%-át már az első 10-12 napon feladják. Mindig nagyon nagy akaraterő szükséges egy fogalom betartásához, és általában azért nem sikerül, mert nem tart ki a lendületed addig, amíg a lendületed szokásoddá nem válik. Az akarat szembekerül a szokásokkal, és legtöbbször a szokások győznek. Nem azzal van a baj, hogy éppen Szilveszterkor határozol el valamit, hanem azzal, hogy erőből akarod elérni a célodat. Nálunk a dédnagymama húsz éve egyik napról a másikra letette a cigarettát, de legtöbb dohányosnak ez nem szokott sikerülni.

Ez viszont működik

Nem sorolom magamat az erős emberek közé, ezért amikor új célokat tűzök magam elé, mindig a szokásaim megváltoztatásával kezdem, ami sokkal gyakrabban vezet eredményre, mintha magamra szeretnék kényszeríteni olyasmit, amire mentálisan nem vagyok felkészülve. Neked is a szokásaid megváltoztatását javaslom, ezért röviden összefoglalom, hogy mit tehetsz azért, hogy az újévi fogadalmad teljesüljön.

A fogyókúra lerágott csont, és nem is tarom jó dolognak, ezért vegyük például azt az esetet, hogy elhatározod: január 2-ától rendszeresen mozogni fogsz.
Figyelj arra, hogy nem a mozgás elkezdése a legfontosabb lépés.

Elkezdheted, de sokkal többet teszel a fogadalmadért, ha a következő lépéseket követed:

1. Foglalkozz minél többet gondolatban azzal, hogy MIÉRT akarsz elkezdeni mozogni. Nézz utána a testmozgás előnyeinek. Ne elégedj meg azzal, hogy tudod. Tudom, hogy tudod (mindenki tudja), de minél többször kerül a téma eléd, annál motiváltabb leszel.

2. Ugyanígy nézz utána a választott sportág előnyeinek, keress fokozatos edzésmódszereket, nézz meg egy csomó helyet, ahol sportolhatsz. Keress felszereléseket. Nem baj ha nem veszed meg (nem attól változik az életmódod, hogy elköltesz egy csomó pénzt). Vagyis foglalkozz minél többet a kiválasztott sportággal.

3. Kis lépésekkel kezdd, az sem baj, ha megvárod, amíg erős vágyat nem érzel arra, hogy cselekedj.

4. Jutalmazd meg magad valami aprósággal, ha elkezdted.

Miért működik?

Elsőre talán furcsán hangzik, hogy ne a mozgással kezd. Ne aggódj, mindjárt meg fogod érteni.

Ha valamivel sokat foglalkozol, annak megnő a jelentősége, egyre pozitívabb érzelmeket veszel észre magadon, és szépen fokozatosan megmozdulsz.

A fokozatosság nagyon fontos, hanem ugrasz fejjel a falnak, akkor az apró lépéseid apró sikerélményeket hoznak, amik fenntartják, sőt, növelhetik a motivációdat. A teljesítőképességed együtt nő az idő előre haladásával, és kis erőfeszítéseket téve fenn tudod tartani az előre megtervezett rendszerességet. A rendszeres cselekvés pedig előbb utóbb szokássá teszik a mozgást. Ez a pillanat akkor jön el, amikor már észre sem veszed, hogy azon gondolkozol, hogy mikor mehetsz sportolni újra, ha elfoglalt vagy, keresed e lehetőséget arra, hogy meglegyen a heti penzum. Gondolat, öröm, tettek és szokások. Ez a sorrend, ezért írtam feljebb hogy fontosabb, hogy fejben kezdj el foglalkozni az életmódváltással.

Mégpedig minél többet!

Minél többet, mert ezzel állítod át a gondolkodásmódodat és legfőképpen az érzéseidet az új irányra. Nem véletlen, hogy így kezdeni eredményesebb, hiszen az érzelmi átállással együtt ez sokkal kevésbé mozdít ki a komfortzónádból, mint ha pl. egyből 10 km futással kezdenél.

Mindenre működik

A fenti módszer mindenre működik, hiszen emberből vagy, és nálad is nagyjából ugyanazok a törvények érvényesek, mint például nálam vagy bárki másnál. Az persze elgondolkodtató, hogy ha még hónapok múlva is csak gondolatban tettél eleget a fogadalmadnak.

Fejlődést csak akkor várhatsz, kilépsz a komfortzónádból, és vállalod a kényelmetlenségeket, amikkel a fogadalmad jár. A célod az legyen, hogy éppen annyit vállalj, amennyi még örömet okoz (ez a flow), ami motivál, és biztosítja, hogy hosszú távon fennmaradjon, amit szeretnél.
Ha ebben segíthetek, akkor keress bátran, a cikk alatt megtalálod a kapcsolati adataimat.
Bízom abban, hogy ez a cikkem segít Neked abban, hogy 2018-ban sikerüljön elérni a célodat!

 

Boldog Új Évet Kívánok!